4 Eki 2007

TECRÜBELER ACI DENEYİMLERLE ÖĞRENİLİR


Geçen sene bir koloni ile başladığım arıcılığa tecrübesizliğim sonucunda kışın çetin şartlarına dayanamamış olacakki anayı kaybetti. Çünkü arıyı sıkıştırmak, kek vermek, varroa mücadelesi yapmak gibi arıcılıktaki olmazsa olmazlarından bihaberdim.
Bu yaz kolonilerimi çoğalmak amacı ile memleketime İstanbuldan aldığım iki koloniyi getirecektim. Zira memleketim İneboluda arı satan varmı varsa bile ben bilmiyordum ve şu ana kadarki tecrübelerimdende biliyorumki her şey İstanbuldan daha pahalıydı. İstanbulda çıtas ını 15 YTL.den 10'ar çıtalık iki koloni ve bir adette oğul aldım. Getirmek üzere anlaştığım otobüs şirketine kovanların önüne ve üzerine bir şey koymamasını söylediğim halde bir kovanın hava deliğini kapatacak şekilde çuval koyduklarını memleketime ulaşıp bagajımı teslim alırken gördüm.İçimden inşallah arılara bir şey olmamıştır dedim ve hemen kovanları koyacağım yere getirip açtım. Kovanların bir tanesinden arıların havalandırma amacıyla yaptıkları vantilasyon sesleri geliyordu, diğer kovanda ise ses seda yoktu. hemen kovanların havalandırma deliklerini açtım. Hiç ses gelmeyen kovanın havalandırma deliklerinden buharlar çıkıyordu diğer kovandan ise o kadar olmamakla birlikte az bir buhar çıkıp arılar dışarı çıkıp çalışmaya başlamışlardı. Diğer kovanın kapak ve örtü tahtasını açıp içine baktığımda arıların telef olduğunu gördüm bunun üzerine kovanın hareketsiz arılarını bir muşambanın üzerine döktüm. Bİr müddet sonra rutubetten birbirine yapışık olan bazı arıların kuruyunca uçtuklarını görünce hafif hafif karıştırıp diğerlerininde mümkün olduğunca kurumalarını sağladım kuruyan ve uçmaya başlayan arılar kapak ve örtü tahtası açık olan kovana doluşmaya başladılar bende tamam koloniyi kurtardık diye sevinirken bir iki saat sonra kontrol ettiğimde kovanda hiç arı kalmadığını gördüm sonra anladımki o kovan diğer sağlam kalan koloni tarafından yağma yapılmıştı, peki ama kuruyup uçan onca arıya ne olmuştu? Tahminim arılar diğer kovan tarafından ya öldürülmüş veya kokuları nemden dolayı aynı olduğundan diğer kovana girmişlerdi.
Bende sağlam koloniyi üç gün hiç rahatsız etmedim üç gün sonra böldüm ve bir üç sonra anasız kovanı açtığımda ana memeleri yapmışlardı memeler kapanınca bir bölme daha yapıp kapalı memelerden bir tane yapıştırdım ve analar çıktı ve döllendi.
İki kolloniyi memleketime getirip bölüp çoğaltma planım ne yazıkki gerçekleşmeden bir koloniyi üçe bölüp, arı naklinde havalandırmaya çok dikkat edilmesi gerektiği tecrübesini edinmiş olarak istanbula döndüm.

Hiç yorum yok: